mandag 23. april 2012

Barn og unges digitale arena

Slik som jeg skrev om i innlegget om Medieproduksjon, er dagens barn og unge omringet av ulike medier til enhver tid. I leksjonen fra DKL102 uke 7, "Barn og unges digitale arena 2", leser vi om en lærer som ble med på PILOT uten at læreren (eller mange av elevene) hadde noen spesiell kjennskap til forskjellige digitale verktøy fra før. I det tilfellet viste det seg at elevene ble like gode "lærere" som det læreren selv var, fordi elevene støttet seg til og "underviste" hverandre.

Elise Seip Tønnessen skriver i sin bok generasjon.com – Mediebruk blant barn og unge om en amerikansk studie som har kommet frem til at målgruppen (8- 18 år) bruker medier overraskende konstant gjennom hele dagen. Dagbøker viser at de bruker i snitt omtrent 6,5 time hver dag på ulike medier, men de bruker gjerne flere medier parallelt. Dermed beregner de at målgruppens medieinnhold tilsvarer omtrent 8,5 time daglig. (Tønnessen 2007: 16)

Generasjonen som vokser opp i dag vokser i takt med teknologien. Det kommer stadig noe nytt, og det kan ofte være slik at de lærer seg det nye raskere og lettere enn hva mange av oss eldre gjør. Når vi ser på resultatet den amerikanske undersøkelsen gir oss, så er det vel kanskje ikke fullt så rart.

I USA har Waldorf- skolene blitt populære blant annet hos ansatte fra Google, Apple, Yahoo og Hewlett- Packard. De mener at datamaskiner ikke hører hjemme i læringsarbeidet, og skaper en motkultur til det som skjer i samfunnet. Mitt personlige syn på denne saken er omtrent motsatt av hva man kan lese i den artikkelen - og da tenker jeg spesielt rettet mot begrepet digital kompetanse. Det som sies i denne artikkelen kan tyde på at de tenker på bruk av digitale verktøy som en ren ferdighet. De hodlninger og den kunnskapen som jeg mener kompetansebegrepet inneholder, finner jeg få spor av i artikkelen "A Silicon Valley School That Doesn’t Compute".


______________________________________________________________
Kilde:

Tønnessen, Elise Seip (2007): generasjon.com. Mediekultur blant barn og unge. Universitetsforlaget, Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar