torsdag 22. mars 2012

Medieproduksjon

”De unge, som må skape sin identitet i krysspresset mellom den stadig endrede mediekulturen og den galopperende nye medieteknologien, trenger mer enn verktøy. De trenger tid til refleksjon, stabilitet og mulighet til å lære empati og ansvar.” (Vettenranta 2007: 13)

Dagens barn og unge vokser opp i et samfunn som har tilgjengelig ulike medier til enhver tid. Mange barn ser/ hører nyheter fra radio og tv, spiller spill på datamaskin, mobiltelefon, nettbrett og ulike spillkonsoller fra veldig ung alder – til og med i det stadiet hvor barna ikke har utviklet språk enda.

Elise Seip Tønnessen skriver i sin bok generasjon.com – Mediebruk blant barn og unge at en amerikansk studie har gjennom mediedagbøker kommet frem til at målgruppen (8- 18 år) bruker medier overraskende konstant gjennom hele dagen. Dagbøkene viser at de bruker i snitt omtrent 6,5 time hver dag på ulike medier, men de bruker gjerne flere medier parallelt. Teamet til denne undersøkelsen beregner dermed at målgruppens medieinnhold tilsvarer omtrent 8,5 time daglig. (Tønnessen 2007: 16)

I skolen har det vært (og det er mange steder) lite fokus på digitale verktøy, til tross for at Læreplanverket for Kunnskapsløftet fastsetter at elevene i grunnskolen skal lære å være digitale i alle fag. Det er mye kritikk ute og går, og det gjelder både læringsarbeid og mediebruk i hjemmet. Barn og unge holder seg oppdatert på en annen måte enn oss voksne, kanskje fordi de i større grad tar del i mediekulturen enn voksne. Som voksen, forelder og lærer, er det viktig å finne de positive sidene ved dagens mediekultur. Barn og unge kaster seg inn i utvalget de finner av ulike medier, og de trenger voksne veiledere for å lære hvordan de skal ferdes trygt. Som Vettenranta (2007) sier, trenger barn og unge tid til å reflektere, og de må få en mulighet til å lære empati og ansvar.

__________________________________________________________________
Kilder: 

Vettenranta, Solikki (red.) (2007): Mediedanning og mediepedagogikk. Gyldendal Akademisk, Oslo.

Tønnessen, Elise Seip (2007): generasjon.com. Mediekultur blant barn og unge. Universitetsforlaget, Oslo.

 http://nettavis-dkl104.blogspot.com/2012/03/mediekultur.html

2 kommentarer:

  1. Du har heilt rett i det at ein må prøve å fokusere på det positive ved dagens mediekultur. I media har det vore framstilt mykje negativt, framfor å faktisk sjå moglegheitene til dei ulike medieformene. Eg trur det er viktig at me som lærarar legg opp til dette i undervisninga og nyttar desse som eit middel for å kunne nå kompetansemåla. Medieformene gir moglegheiter til refleksjon omkring ansvar og empati.

    SvarSlett
  2. Nye former for medier som blogger osv tror jeg ofte blir sett på med skepsis fra foreldre og lærere som ikke har kunnskap om det og istedenfor å sette seg inn i hvordan det fungerer blir det heller ignorert. Dette er ivertfall min erfaring blant annet da internett ble mer allment tilgjengelig det tok mange år før vi fikk finne informasjon der, og nettaviser ble gjerne sett på som mindre seriøse.

    Jeg synest det er flott hvis unge kan prøve og feile ny teknologi uten hemninger, det er slik de lærer og også slik jeg "lærte internett" selv om jeg har litt mistet den evnen nå og må ofte lese mer for å forstå ting som programmer og dingser.

    SvarSlett