mandag 23. april 2012

Sammensatte tekster

Produksjon av sammensatte tekster kan vi gjennom en del kompetansemål knytte til de fleste fag i skolen. Det er selvsagt tydeligere formulert i Læreplanverket for Kunnskapsløftet innen norskfaget, slik som det blir vist til her:

Læreplan i norsk – formål:
Norskfaget forholder seg til et bredt spekter av tekster, både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen. Et norskfag for vår tid bygger på et utvidet tekstbegrep som inkluderer alle disse tekstformene. Faget skal hjelpe elevene til å orientere seg i mangfoldet av tekster og gi rom for opplevelse, læring, refleksjon og vurdering.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
  • bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
  • vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
  • gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster
 
Selv om det kommer lettest frem av disse kompetansemålene at elevene skal bruke sammensatte tekster på en slik måte, er ikke det ensbetydende med at vi ikke kan arbeide med slike tekster i andre fag i tillegg. Noen eksempler kan være at elevene lager sammendrag fra idrettsdagen eller fjellturen (alle fag/ kroppsøving), de produserer sammensatte tekster for å dokumentere gruppearbeid (alle fag), de kan lage instruksjoner for å vise konstruksjon av vinkler (matematikk), osv.
 
 
Her kommer eksempler som jeg har lagd selv.
 
___________________________________________________________________
Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar