tirsdag 27. mars 2012

Lydproduksjon

På vår første samling i DKL104 fikk vi som oppgave at vi skulle produsere en podcast, eller i vertfall en lydfil som kunne brukes som en podcast. Så langt kom vi egentlig aldri, og vi oppdaget at en slik produksjon krever i første gang en real dose kreativitet, og innspillingen tok tid.

Torsdag kveld skulle vi lage oss en plan for historien vi ville fortelle, og manuset skulle være klart til fredag morgen. Det skal sies at vi er bare fire studenter på den samlingsbaserte versjonen av 104, og vi skal ikke prøve å skryte på oss at vi er de mest kreative historiefortellerne noen av oss.. Vi kom til slutt opp med en historie, og fikk lagt en liten slagplan for neste dag.

Fredag møtte vi opp i lydstudioet på Idrettsbygget, og først måtte vi gjøre ferdige manus. Vi fikk etter hvert begynne å spille inn både tale og lyder, og endte opp med noe som var omtrent brukbart. Morsomt var det vertfall, og vi lærte mye om hverandre som guppe, samt utfordringer vi kan møte på når vi skal produsere lydfiler og podcaster sammen med elevene våre.

Lydproduksjon er absolutt tidkrevende - vi var fire voksne mennesker som brukte 10 timer på å produsere en snutt på et par minutter. Først skal man ha en god ide, en god plan og et godt manus, for så å begynne å spille inn. Vi ble misfornøyde med en del av lydene vi spilte inn, og endte opp med å bruke noen lyder hentet fra Freesound.

Vi hadde et lydstudio og profesjonelt utstyr tilgjengelig - og det er langt mer enn hva man kan forvente i grunnskolen. Man må kunne tenke litt alternativt for å få best mulig resultat når elevene skal prøve seg på å produsere selv. Når vi skulle produsere en podcast til arbeidskravoppgaven vår, endte jeg til slutt opp med å bruke taleopptakeren på iPhonen min, for så å redigere bort litt støy i Audacity til slutt. Det fungerte veldig godt, og resultatet ble bedre enn på enkelte headsett.

Her kan du høre podcasten vi lagde til arbeidskravoppgaven vår.

2 kommentarer:

  1. Utrulig spennande å få prøve ut denne medieforma i praksis. Hadde aldri sett i gang eit slikt opplegg med elevane mine dersom eg ikkje hadde prøvd det først. Som du skreiv var dette tidkrevande og det at vi fekk sjølv oppleve det i praksis trur eg gjer oss enda meir bevisste på kor viktig forarbeidet er. Dette er vertfall noko eg kjem til å tenke og legge opp til i undervisning med mine elevar.

    SvarSlett
  2. Enig det Susanne skrive, og eg må legga te at eg syns å jobba med lyd e veldig kjekt, eg meine sjøl at lyd/musikk e veldig viktig, ivertfall for meg og eg tror mange elever har et litt anna forhold til lyd enn til "plain" tekst. Og det kan vær veldig tidkrevende det e heilt rett, men dess mer en drive med det jo lettere blir det og :D

    SvarSlett