mandag 12. mars 2012

Gardners 8 intelligenstyper


Howard Gardner (1985) definerer åtte ulike typer intelligens:

Visuell / spatial intelligens
  • Evnen til å tenke i bilder og lage seg mentale/visuelle forestillinger.
  • Mulige IKT- verktøy: Tankekart, PhotoStory/ Moviemaker, presentasjonsverktøy som PowerPoint

Verbal / språklig intelligens
  • Evnen til å lese, skrive og kommunisere med ord.
  • Mulige IKT- verktøy: Tekstprogram og lydinnspilling

Logisk / matematisk intelligens
  • Evnen til å tenke logisk og til abstrakt tenkning.
  • Mulige IKT- verktøy: Regneark, GeoGebra

Kroppslig / kinestetisk intelligens
  • Evnen til kroppsbeherskelse og bevisst bruk av egen kropp og hender. Lærer best ved å bevege seg og gjennom å ”gjøre noe”.
  • Mulige IKT- verktøy:
 
Musikalsk / rytmisk intelligens
  • Evnen til å kunne synge, spille, komponere og ha et godt gehør for lydnyanser og musikk.
  • Mulige IKT- verktøy: Audacity/ andre lydprogram
 
Interpersonell intelligens
  • Evnen til å omgås og lese andre mennesker.
  • Mulige IKT- verktøy: Ulike verktøy til samarbeid, som for eksempel Google dokumenter, ulike forum og Facebook.

Intrapersonell intelligens
  • Evnen til selvinnsikt.
  • Mulige IKT- verktøy: Tankekart, skriveprogram, lydopptak, film – egentlig alle program hvor arbeidet blir lagret og kan gjenbrukes. 

Naturalistisk intelligens
  • Evnen til å gjenkjenne og klassifisere elementer/ mønstre i den naturlige verden.
  • Mulige IKT- verktøy: Databaser, kart
(Kilde #1 og #2)

De fleste har gjerne en kombinasjon av disse intelligensene. For min del lærer jeg best ved å lese og skrive notater, ved å samarbeide med andre, ved å prøve meg frem og lage/ produsere noe, og jeg tenker logisk og liker å ha et system. Vi kan ikke plassere noen i bare en kategori, selv om man gjerne har en kategori som stemmer best. Vi trenger forskjellige stimuli for å lære best mulig, slik at vi kombinerer de ulike måtene hver av oss lærer på.

Jeg fant en test på internett, hvor de vurderer i hvor stor grad man hører til de ulike typene av intelligens. Testen finner du her, og man må selvsagt ta slike tester med en klype salt..

Resultatet mitt ble:
61% Logical, 14% Spatial, 18% Linguistic, 57% Intrapersonal, 33% Interpersonal, 4% Musical, 8% Bodily-Kinesthetic and 37% Naturalistic
___________________________________________________________________
Kilder:

#1 http://moodleforum.no/wiki/images/c/cf/Pedagogisk-variasjon.pdf

#2 http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser

2 kommentarer:

  1. Du skriver at "Vi trenger forskjellige stimuli for å lære best mulig, slik at vi kombinerer de ulike måtene hver av oss lærer på".
    Dette er noe jeg opplever som lærer hver dag, alle elevene lærer best på sin måte. Noen lærer best ved å høre på, noen lærer best ved å ta på aktuelle ting, noen må prøve ut begge deler, og noen liker best at elevene viser hvordan ulike ting henger sammen. Dette gjør oppgaven vi lærere har så spennende, for å drive god undervisning holder det ikke bare å undervise på en måte. En må nå ut til alle, og det er da det hjelper å være kreativ. En dag var jeg utkledd som en gammel mann, en annen dag sang og danset jeg, så en dag ble legoklossene funnet frem, og en dag var vi ute og laget eventyr i skogen. Vi må på en måte være multikunstnere som lærere, for å være sikker på at vi når frem til alle elevene, med eller uten lærevansker. Dette er vel også det som gjør jobben som lærer så morsom.

    SvarSlett
  2. Du har heilt rett i det at me treng ulike stimuli for å lære best mogleg. Det er viktig at me har fokus på nettopp dette i læringsprosessen. Samstundes så er det også viktig at elevane får øve seg i å beherske ulike læringsformer, dette fordi det er viktig å trene opp til å bli ein alsidig person. Kvardagen er uforutsigbar og eg trur ein kan kome mykje lenger ved å kunne tilpasse seg.

    SvarSlett