onsdag 22. februar 2012

Prosjekt og problemstilling

Vi har arbeidet med å komme frem til gode problemstillinger, med gode avgrensninger og beskrivelse av produktmål - en beskrivelse av hva vi ønsker å oppnå med det ferdige produktet.

Her skal jeg vise et eksempel på hvordan jeg kan arbeide meg ned fra temanivå og helt frem til avgrenset problemstilling og endelig produktmål. I eksempelet mitt tenker jeg å bruke "Digital kompetanse" som emne, slik som forslaget var i øvingsoppgaven fra leksjonen i uke 3.

Emne: Digital kompetanse
Tema: Sosiale medier
Sjanger: Podcast
Stil: Debatt og hørespill
Målgruppe: Lærere

Problemstilling: Hvordan kan vi bruke sosiale medier i arbeidet med å utvikle digitale kompetanse?
Avgrenset problemstilling: Hvilket utbytte har vi av å bruke Facebook i arbeidet med å utvikle elevenes digitale kompetanse?
Produktmål: Jeg vil lage en podcast som belyser positivt utbytte av Facebook i læringsarbeidet mot digital kompetanse.

Jeg valgte å tenke litt rettet mot det produktet vi lagde i arbeidskrav 1, hvor fokuset vårt var sosiale medier og mediedanning hos barn og unge. Først bestemte jeg emne og tema, for deretter å planlegge målgruppe og produkt. Problemstillingen presses smalere mot avgrenset problemstilling og produktmål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar