søndag 20. november 2011

Lyd

I dette delemnet skulle vi sette oss inn i Audacity - noe som var helt nytt for min del. Jeg har aldri arbeidet med lyd på en slik måte, og jeg hadde ikke så mange tanker til å begynne med om hvordan vi skulle kunne integrere dette i undervisningen på en god måte. Etter hvert som jeg prøvde meg på øvingsoppgavene til leksjonene, ble jeg faktisk litt overrasket over hvor greit det gikk. Så lenge jeg visste hva jeg skulle gjøre, og at det skulle være et verktøy et eller annet sted i programmet som kunne gjøre det oppgaven ba om, så gikk det jo ganske bra! Jeg skal ikke påstå at jeg er spesielt dreven på dette enda, men det duger jo.

Til mappeoppgave 2 skulle vi lage en lydfil som inneholdt to spor - både tale og bakgrunnslyd/ -musikk. Først nå begynte jeg å tenke litt mer over hvordan vi kan jobbe med dette i skolen, og etter å ha hørt andre sine eksempler også ser jeg jo at det kan ha sine fordeler innen mange områder. Selv valgte jeg å lese inn et dikt og legge til stemningslyd i bakgrunnen.

Jeg synes det var lite å finne i pensumlitteraturen vår av eksempler og pedagogiske begrunnelser på bruk av lyd i skolesammenheng, men Høiland og Wølner snakker litt om dette i forhold til blant annet de fem grunnferdighetene i LK06. Noen eksempler herfra er til å la eleven bruke lydfiler for å se sin egen leseutvikling gjennom oppgaver i flere fag, for å gi respons/ veiledning, til å lage presentasjoner, m.fl. (Høiland og Wølner 2007: 90-97).


________________________________________________________________________

Kilde:
Høiland, T. & T. A. Wølner (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse - om didaktikk for arbeid med sosiale medier i skolen. Oslo, Gyldendal Akademisk

1 kommentar:

  1. Fint at du forteller om dine egne erfaringer når du har jobbet med lyd og Audacity. Også fint at du har tatt med arbeidet ditt med mappeoppgave to. Jeg savener en liten innføring rundt Audacity som program og hva det kan benyttes til. Du skriver at du har tenkt litt over hvordan man kan jobbe med dette i skolen, hva med å gi oss noen eksempler? Flott at du har tatt med Høiland og Wølner og LK06.

    SvarSlett