mandag 21. november 2011

Digital kompetanse

  • Søby: ”… ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet” (Søby 2005: 30)
  • Erstad: ” ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet” (Erstad 2005: 12)
  • Karlsen og Wølner: ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier som verktøy i læreprosessen, for mestring og for å lære å lære” (Karlsen og Wølner 2006: 20)
Jeg valgte å vise til disse tre definisjonene, som viser at alle er enige i at digital kompetanse inneholder minst ferdigheter, kunnskaper, holdninger og mestring. Søby mener at man må være kreativ også for å ha digital kompetanse, og Karlsen og Wølner legger til at man skal lære å lære.
Alt i alt vil jeg si at de sier for det meste det samme, men jeg synes det er viktig å huske på både kreativiteten og kunnskap rundt hvordan man lærer best. For meg er digital kompetanse at man har ferdigheter og kunnskap til å bruke de digitale verktøyene, og at man i tillegg kan finne en merverdi gjennom å bruke dem. i denne sammenheng tenker jeg på merverdi som at en elev (og læreren) ser klare fordeler ved å bruke det aktuelle digitale verktøyet fremfor noe annet - gjerne begrunnet med at det er slik han lærer lettest og best, at det er mest effektivt og best egnet til presentering eller videreutvikling og lagring.
____________________________________________________________________________

Kilder:
Søby, M. (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital
kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo.
Hentet 21.11.11 fra: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/ITU_rapport.pdf

Erstad, O. (2005): Digital kompetanse i skolen - en innføring. Oslo, Universitetsforlaget.

Karlsen, A. V. & Wølner, T. A. (2006): Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper – et sted for læring. Oslo, Gyldendal Akademisk.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg. Digital kompetanse er ein samansatt utviklingsprosess der ulike faktorar krev prioritering over lang tid. Du nemner faktorar som skuleleiinga, lærarane og elevane, men avsluttar innlegget med å seie at det er læraren som kanskje er flaskehalsen for at elevane skal videreutvikle deira si digitale kompetanse. Dette seier eg meg enig i. Det er til sjuande og sist læraren som har hovudansvaret. Uansett kva slags materielle element, og andre utanforliggande faktorar som er tilstade. Læraren har ein underleggande makt og er ansvarleg for at elevane ikkje berre får innsyn og innblikk innanfor denne teknologisk verda, men også får opparbeide seg enkle og avanserte ferdigheiter innanfor dette emnet. Ut i frå dette meiner eg det er viktig at det blir lagt eit stort fokus på dette emnet i utdanningsforløpet slik at læraren er kompetent til å utfolde seg i dette i læringsprosessen på lik linje med dei andre grunnleggande ferdigheitane.

    SvarSlett
  3. Dette begrepet har jeg selv skrevet et blogginnlegg om. Jeg fant da fort ut at digital kompetanse er et sammensatt og komplekst begrep. Jeg tok for meg fire forskjellige definisjoner, og så på likheter og ulikheter mellom disse. Av disse fire var det ingen som jeg vil si er bedre enn de andre. Men alle inneholder elementer som jeg synes må være med i en definisjon på digital kompetanse. Disse elementene er ferdigheter, kunnskaper, holdninger, læring, mestring, metalæring, kreativitet og på en kritisk måte. I tillegg ville jeg ha hatt med dannelseselementet i form av digital danning.

    Jeg er enig med deg at man må ha ferdigheter og kunnskap til å bruke digitale verktøy. Men at man i tillegg bør finne en merverdi ved å bruke dem. Her tenker jeg for eksempel på digital kompetanse i sammenheng med tilpasset opplæring. Spesielt med tanke på at det finnes arbeidsmåter som passer bedre for noen elever enn for andre. Bruk av digitale verktøy kan dermed være til hjelp med tanke på læringsstiler.

    SvarSlett