onsdag 2. november 2011

Hvem er ”ansvarlige” for at elevene skal utvikle digital kompetanse?

En definisjon Søby gir på begrepet digital kompetanse er ”(…) ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.” (Søby 2005: 30)

Læreren må jo legge vekt på digitale verktøy i all undervisning, det må ligge i bakhodet når han skal planlegge undervisningstimene sine. Om læreren ikke legger til rette for at elevene skal utvikle denne kompetansen, er det jo selvsagt at elevene ikke blir digitalt kompetente. Men er det bare lærerens ansvar?

”Det handler om å erkjenne at utvikling av digital kompetanse i skolen må prioriteres som en sammen­satt utviklingsprosess som krever langsiktig prioritering av mange faktorer over tid.” (Søby 2005: 38) Søby snakker om det, og jeg sier meg helt enig - skoleledelsen spiller en vesentlig rolle også. Man må begynne på toppen - dersom skoleledelsen ikke sørger for at lærerne og elevene har disponibelt de digitale verktøy og den kunnskapen som trengs, kommer vi ingen vei.

Samtidig må elevene jobbe for dette selve også, alle parter må hjelpe til. Om vi tenker ovenfra og ned, må vi ha på plass nasjonale styringsdokument, skoleledelsen, lærerne og elevene. LK06 legger vekt på den digitale grunnferdigheten, men vi har jo på samlingene diskutert hvor mangelfull den kan fremstå i forhold til å fremme digital kompetanse, og ikke bare digitale ferdigheter. Som Søby viser i definisjonen sin, må vi ha på plass mer enn bare ferdighetene for å oppnå digital kompetanse. Jeg har nevnt både skoleledelsen (jeg tenker også på det materielle innen dette) og lærerne, men til slutt må elevene være med på arbeidet også.

I oppgaven som ble gitt i leksjonen om digital kompetanse, fikk vi spørsmålet "Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen styringsdokumentene krever?". Svaret mitt er vel ja, delvis. Læreren er den som til syvende og sist må tilrettelegge for at elevene skal utvikle sin digitale kompetanse, men det må være på plass noen andre momenter også. Læreren må uansett ta ansvar for å utvikle elevenes digitale kompetanse, det er jo tross alt han som bestemmer i hovedsak hva elevene jobber med i skoletiden - og hvordan de jobber.
____________________________________________________________________

Kilde:
Søby, M. (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital
kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo.
Hentet 02.11.11 fra: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/ITU_rapport.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar