tirsdag 31. januar 2012

Sosial web - nettsamfunn

Med begrepene Web 2.0 / sosial web vises det til nettsamfunn hvor det er brukerne som produserer innholdet. Brukerne deler digitalt materiell med hverandre, og det er det som utgjør nettsamfunnet. På semesterets første samling i DKL102 fikk vi en gruppeoppgave hvor vi skulle melde oss inn i tre ulike nettsamfunn og vurdere fordeler og ulemper ved disse. Jeg har meldt meg inn i nettsamfunnet Del og bruk, og jeg var allerede medlem av Facebook og YouTube.

Del og bruk
Jeg opplever "Del og bruk" som en nyttig ressurssamling eller som et slags forum for oss som er lærere, og ser at det i hovedsak er lærere og pedagoger som bruker det. Her finner man diskusjoner, forslag til undervisningsopplegg, råd og tips. Man kan opprette nye emner hvor man deler noe man har oppdaget selv, man kan be om hjelp og råd dersom det man lurer på ikke finnes der fra før.

Ulempen ved dette nettverket synes jeg er at oppsettet er ganske rotete. Her ligger mye nyttig, men jeg synes det kan være vanskelig å finne frem til det jeg leter etter.

Facebook
Som tidligere nevnt var jeg allerede medlem av Facebook, og nesten alle jeg kjenner har profil her også. Man finner både venner, familie, bekjente, ukjente, medstudenter og kollegaer her, i tillegg til at man kan bli medlem av grupper man interesserer seg for og tilhenger av ulike kjente personer, steder, bedrifter, osv. Det er med andre ord et stort sosialt nettverk, hvor man finner mange man kjenner, og mange man har noe til felles med.

I skolearbeid kan vi se noen negative sider ved dette nettsamfunnet, slik som reklamen, alle applikasjonene, "muligheten" til mobbing.

YouTube
Her kan vi finne mye nyttig for både lærere og elever. Lærere kan finne videoer både til å konkretisere, variere undervisningen, og å gi elevene eksempler. Vi finner også mange ulike instruksjonsvideoer, alt i fra hvordan man bruker forskjellige programmer til ulike øvelser til gymtimene.

Det negative innspillet jeg har å komme med her er at elevene kan blant annet finne mange videoer de nødvendigvis ikke skal eller bør se. Her er mange useriøse og dårlige videoer, i tillegg til en del videoer som ikke passer seg for barn og unge.

3 kommentarer:

  1. Bra innlegg!:)Det ser ut som du har sette deg godt inn i dei ulike sosiale nettsamfunna. Eg er enig i argumenta dine, og tykkjer det er bra at du ser på samfunna med eit kritisk blikk, slik at du får fram utfordringane som kan oppstå ved å ta dei i bruk i skulen :)

    SvarSlett
  2. Eit kort og informativt innlegg om tre ulike nettsamfunn. DKL-studiet har verkeleg opna augene mine for kor nyttig web 2.0 kan vere om ein brukar det på rette måten. Samtidig finst det negative sider då alle kan vere produsentar og ikkje alle er like seriøse. Det er derfor viktig å ha reflektert over dette før ein slepp elevane til.

    SvarSlett
  3. Bra innlegg. Det gav god informasjon fra ulike nettsamfunn. Utfordringer med tanke på personvernhensyn og mobbing ligger der. Bruker man det riktig, og driver med bevisstgjøring på digital dømmekraft ovenfor elevene, kan det være nyttige og spennende verktøy som man også kan nytte i skolen.

    SvarSlett