søndag 27. november 2011

Skyen/ cloud computing

"Skyen" og "cloud computing" er et begrep for lagring av informasjon/ data på internett, fremfor lokalt på egen harddisk. Dette gjør at man får tilgang på det lagrede materialet gjennom internett, og informasjonen ligger trygt uavhengig av hvilken datamaskin man bruker.

Eksempler på slike tjenester som vi har brukt hittil i DKL er blant annet Google docs og Picasa. Her fungerer det ved at vi har en brukerprofil som vi logger oss inn med, og deretter lagrer dokument eller bilder der. Siden disse ligger lagret på en server i stedet for våre private harddisker, vil det dermed ikke ha noen betydning hvilken maskin man bruker for å åpne eller lagre et dokument eller bilde, og vi kan dele det med hvem vi vil.

Jeg ser for det meste fordeler med skyen - vi slipper problemet med lagringsplass, elevene kan jobbe først på skolen og deretter ha muligheten for å fortsette hjemme med samme arbeid, dokument og bilder kan deles med hverandre (og endres hos alle samtidig). Ulempen jeg ser er at man må ta tilgang på internett. Det er stort sett alle som har det hjemme og på skolen, men det kan skape problemer likevel. Jeg har internett hjemme, det streiker relativt ofte også. Men igjen - pc- en min har begynt å bli lei av livet, og da er det veldig greit å ha løsninger som f.eks. Google docs slik at jeg får lagre det aller viktigste arbeidet mitt i tilfelle noe skulle skje her.

1 kommentar:

  1. Godt innlegg hvor du får med tjenester som både Google docs og Picasa.
    Som du sier er det som er fint med disse tjenestene er at alt blir lagret på googles servere underveis. Da har man tilgang til arbeidet fra alle datamaskiner med nettilgang.

    Det som også er fint med Cloud Computing er at det stimulerer til samskriving hvor flere kan skrive og redigere samme dokumentet samtidig.

    SvarSlett